Jakie są prawa zamawiającego?

Zakupy w sieci cieszą się dużą popularnością ze względu na ich wygodę, niższe ceny, jaki możliwość rezygnacji z otrzymanego towaru. Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając jedynie stosowne oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni od wysłania produktu.

Kupno a umowa sprzedaży

Kupując rzeczy w sklepie internetowym, należy zdawać sobie sprawę, że zawiera się umowę sprzedaży. Związane są nią obie strony, na których ciążą określone prawa oraz obowiązki. Sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy; musi też wydać mu zamawianą przez niego rzecz. Z kolei kupujący jest zobowiązany do tego, aby rzecz odebrać i za nią zapłacić wyznaczoną przez sprzedawcę cenę. Tak naprawdę wszystko jest w porządku, kiedy transakcja przebiega bez zarzutów. Kłopoty pojawiają się wtedy, gdy np. paczka jest pusta lub nie dotrze do adresata?

Pusta przesyłka – co dalej?

Czasami zakupy internetowe mogą przysporzyć problemów. Najczęściej kupujący mają zastrzeżenia co do jakości produktów, opakowania czy pracy kuriera. Gorzej, jeśli po otwarciu paczki okaże się, że jest ona pusta i wręcz nosi ślady otwierania. Co wtedy zrobić? Wydaje się, że w takiej sytuacji to sprzedawca powinien oddać pieniądze za niedotrzymanie umowy sprzedaży, jednak nie jest to do końca prawdą. Jeśli taka feralna przesyłka nie została sprawdzona przy kurierze, zazwyczaj nie ma możliwości jej reklamacji.

Nieodebranie przesyłki – jakie są prawa zamawiającego?

W przypadku, gdy kurier dostarczył przesyłkę osobie innej niż adresat, może on domagać się zwrotu pieniędzy i dostarczenia zakupionego towaru. Jeśli sprzedawca okaże swoją dobrą wolę, to bez problemu obie strony dojdą do porozumienia. W innych wypadkach o swoje prawa trzeba ubiegać się drogą sądową.

W sprzedaży produktów przez Internet (tj. na odległość) istotną kwestią są koszty przesyłki – zarówno te pierwotne, jak i związane ze zwrotem. Zgodnie z prawem przy odstąpieniu od umowy, to sprzedawca jest zobowiązany do zwrócenia nabywcy pieniędzy za zakupiony towar i koszt jego wysyłki. Zwrot produktu do sprzedawcy jednak opłacić musi nabywca. Oznacza to, że kupujący, aby odesłać towar jest zobowiązany zapłacić za kuriera lub przesyłkę pocztową.

Czasami zdarza się, że to nabywca nie odbierze przesyłki, co więcej w przypadku, gdy jest to wysyłka kurierem za pobraniem, nawet nie zapłaci za zakupiony towar. Taka sytuacja jest niekorzystna dla sprzedawcy, ponieważ musi on zapłacić za przesyłkę w obie strony. Należy zdawać sobie sprawę, że brak odebrania przesyłki pobraniowej nie jest równoznaczny z rozwiązanie umowy sprzedaży. Nieodebranie towaru wynika jedynie z woli klienta i nie ma żadnych podstaw prawnych. Zarówno klient, jak i sprzedawca mogą domagać się zrealizowania transakcji oraz naprawienia szkody. Warto mieć na uwadze ewentualność, że gdy nie zapłaci się za produkt wysłany kurierem za pobraniem, sprzedawca może podjąć aktywne działanie. Brak jakiejkolwiek reakcji z jego strony powoduje, że nie może on dalej sprzedać towaru zakupionego przez klienta, gdyż nie jest on już jego właścicielem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *